Szakemberek szerint a válság azokat a hálózatokat sem kerülte el, amelyek az ellenkezőjét állítják magukról
2011. január 31. 00:00
Szabó Emese
Miközben a becslések szerint a gazdasági válság megérkezése óta minden második hazai ingatlanközvetítő elhagyta a pályát, egyes hálózatok azt állítják, hogy tavaly több ingatlant adtak el, mint eddig bármikor. Teszik ezt annak ellenére, hogy hirdetéseik látványosan eltűntek a legismertebb hirdetési oldalról, tagjaik közül pedig sokan a kilépést fontolgatják.
Aki azt állítja, hogy ingatlanközvetítőként nem érintette a válság, az nem ezen a bolygón él – szögezte le lapunknak Bartucz Tamás, a Magyar Ingatlanszövetség közvetítői bizottságának elnöke, hozzátéve, hogy míg a válság előtti időszakban az ingatlanvásárlások 70 százalékához kölcsönt is vettek fel a polgárok, addig mára ebből jó, ha 20 százalék maradt. Az adás-vételek száma már csak emiatt is drasztikusan lecsökkent. Ebből persze az is következik, hogy a tartalékokkal nem rendelkező, magukat hónapról hónapra csupán a jutalékokból fenntartó ingatlanközvetítők könynyen elvéreznek. A válság kezdete óta például még a legóvatosabb becslések szerint is eltűnt a közvetítők fele – mondta Bartucz Tamás, hozzátéve, hogy ez az arány nem az irodákra vonatkozik, hanem konkrétan az ingatlanokkal foglalkozó munkatársakra. – Ha az egy-két közvetítővel működő iroda egyik tagja feladta, akkor az iroda már értelemszerűen bezárt, mert az egyedül maradó vállalkozó nem tudta fenntartani az irodát. A másik megoldás az volt, hogy a közvetítők az irodát ugyan megszüntették, de lakásukat irodává alakítva dolgoztak tovább – már ha ezt a szabályzatuk megengedte. Beszédes az is, hogy az irodák honlapján ma már eleve jóval kevesebb közvetítő arca látható, az irodák pedig gyakran csupán annyi ingatlant hirdetnek, amenynyivel korábban egyetlen munkatársuk foglalkozott.
A nagyobb láncokhoz tartozó irodák valós helyzetét persze nehéz megbecsülni, hiszen ők konkrét adatokat nem közölhetnek, és esetükben a hálózatokat összefogó cégek mérlegeredményei sem iránymutatók. Ugyanakkor ezekből az adatokból az is kiderül, hogy e vállalkozásoknak sem megy éppen jól: jó példa erre a Re/Max ingatlanhálózat gazdája, a Global Real Estate Kft., amely a hivatalos nyilvántartás szerint 2009-ben már mérleget sem adott be, az előző évet pedig 63 ezer forintos veszteséggel zárta. A mára már szinte teljesen eltűnt A1 Ingatlan Kft. ugyancsak tetemes, mintegy 61 millió forintos veszteséggel zárta a tavalyelőtti esztendőt. A válság az Otthon Centrum Franchising Kft.-t sem kímélte: ők 46 milliós veszteséggel zárták a tavalyelőtti évet.
A nagy kivételnek a Duna House Holding Kft. tűnik, amely a 2009-es évet 126 milliós nyereséggel zárta, 2008-ban pedig 41 millió forintnyi többletet könyvelt el. S bár a cég 2010-es mérlege még nem készült el, a társaság képviselőjétől úgy tudjuk, hogy a hálózat tavaly több ingatlant adott el, mint eddig bármikor. Ennek fényében különösen furcsa, hogy a hálózat hirdetései a közelmúltban nyom nélkül tűntek el a legismertebb ingatlanhirdetési oldalról, az Ingatlan.com-ról. Ezt a szemmel látható kivonulást a Duna House lapunknak sem cáfolni, sem megerősíteni nem kívánta, a birtokunkba jutott, az úgynevezett franchise irodákat tájékoztató üzenetből viszont az derül ki, hogy a hálózat ténylegesen kivonult a site-ról. A körüzenet a kivonulás okait is pontosan tartalmazza: mint írják, az Ingatlan.com-mal felvették a kapcsolatot, és megpróbálták hatékony hirdetési eszközzé tenni a portált, ám nem jártak eredménynyel, sőt, mint megtudták, az oldal olyan rendszer bevezetését tervezi, amely büntetőpontokat róna a hirdetési felületet helytelenül használó irodákra. Mivel ezen lépés hátrányos helyzetbe hozza a Duna House-t, és kedvez a kisebb irodáknak, a hálózat vezetése a portálról való kivonulásra kötelezte a tagjait.
A hirdetések eltűnésének hátteréről az Ingatlan.com-ot is megkérdeztük, és mint azt Weimper Józseftől, a portál értékesítési osztályának vezetőjétől megtudtuk, a kivonulás tényét a Duna House hivatalosan nem jelentette be. – Mi akkor szereztünk tudomást a távozásról, amikor azok az irodák, amelyeknek fel kellett mondaniuk a szerződéseiket, felhívtak bennünket, és elmondták a hirdetések eltávolításának okát. Egyes irodák a tilalom miatt azon is gondolkodtak, hogy kilépnek a hálózatból – ezt főleg azok vetették fel, akik nem értettek egyet azzal a trükkös hirdetési gyakorlattal, ami miatt a Duna House ellen felléptünk.
Megtudtuk, az Ingatlan.com leginkább azért neheztelt meg a hálózatra, mert az szerintük más ingatlanirodák – és az ingatlankeresők – kárára visszaélt a portál hirdetésfigyelő rendszerével. – Ez a rendszer elektronikus levélben küldte ki a legfrissebb ingatlanok hirdetéseit, a Duna House viszont rászokott arra a gyakorlatra, hogy a már fent lévő ingatlanhirdetések adatait kicsit módosította, törölte és újból feladta, hogy azok friss hirdetésként jussanak el az ügyfelekhez. Emiatt pedig előfordult, hogy ugyanaz a Duna House-hirdetés kilencszer szerepelt a hirdetésfigyelőben, ráadásul több napon át. Az ilyen jellegű, szabálytalan frissítések miatt muszáj volt megtennünk a szükséges lépéseket, még akkor is, ez sérti a Duna House érdekeit – mondta Weimper József.
Mint egyébként megtudtuk, a kitiltás a Duna House irodáit és közvetítőit is kellemetlenül érintette, olyannyira, hogy már többen is tervezik a hálózatból való kilépést. – Én több éve a cégnél dolgozom, de az elmúlt években sokat romlott a helyzet. Az értékesítők munkáját egyre több szankció nehezítette, egyre több kötelezettségünk lett. A pohárban az utolsó cseppet a nemrég bevezetett hirdetési tilalom jelentette – meséli lapunknak egy nevét nem vállaló közvetítő, aki szerint csalóka az állítás, amely szerint a Duna House eladási statisztikái nem romlottak a válság miatt. – Nálunk például érződött a visszaesés, de mivel a hálózat létszáma az elmúlt években folyamatosan duzzadt, az összesített adatokon nem látszik a válság – lévén egyre több közvetítő tevékenykedik a hálózaton belül. Ugyancsak ezt panaszolja lapunknak egy másik iroda vezetője: – A statisztika szerintem is csalóka, mert míg például nálunk nem olyan rossz a helyzet, vannak olyan területek, ahol teljesen beállt a piac. A hálózathoz tartozásért járó franchise-díjakat viszont a bedőlés szélén álló irodáknak is be kell fizetniük. Ráadásul mivel újabban még a hirdetési lehetőségeinket is korlátozzák, nem csodálom, hogy a bajban lévő kollégák a kilépést tervezik – állapította meg a szakember.
Forrás